I går publiserte NRK en artikkel om noe jeg skulle ønske det var mer fokus på. Saken kan du lese her: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/rotne-autovernsstolpar-i-fyresdal-1.15175277.
Artikkelen handler om etterslepet på fylkesvegene, og at det står mye rekkverk langs vegene som ikke holder en akseptabel standard. Trestolpene er råtne og rekkverkssystemet vil ikke kunne klare å fange opp et kjøretøy og sørge for at det kommer tilbake til vegbanen slik det skal. På kollisjonsstedet skal jo stolpene knekke, så der er det i grunn ikke noe stort problem. Men stolpene rett før og etter kollisjonsstedet har en kjempeviktig rolle for at systemet skal kunne ta opp kreftene og holde kjøretøyet på plass. Dersom disse gir etter vil et kjøretøy på avveie dra med seg eller kjøre over hele rekkverksparsellen. Derfor er råtne trestolper et alvorlig problem.
Ordføreren i Fyresdal er rystet og visste ikke at tilstanden var så dårlig. Og akkurat der ligger en stor del av problemet. De som sitter og skal vedta budsjetter og prioritere hvor en skal bruke pengene, har for lite kunnskap om hvor dårlig tilstanden faktisk er. Og hvordan skal de da forstå viktigheten av å bevilge penger til denne typen tiltak?
Veldig ofte når en snakker om vedlikeholdsetterslep så snakkes det om dårlig asfalt, tette stikkrenner og dårlig drenering. Og dette er absolutt en stor del av problemet knyttet til vedlikeholdsetterslep. Men ofte koster det ganske mye å få gjort noe med disse utfordringene. I noen tilfeller må en i prinsippet bygge en ny veg der den gamle ligger i dag, med store masseutskiftninger, breddeutvidelser og mye arbeid i sideterrenget for å få skikkelig drenering. Men når en kommer til rekkverk så er ikke kostnaden til oppgradering så store. Ved å skifte ut rekkverket, også på gamle og dårlige veger, vil en kunne øke sikkerheten for de som ferdes der. Det hjelper ikke mot hull i asfalten, tette stikkrenner eller feil stigningsgrad i kurvene, men det kan sørge for at de som gjør feil vurderinger og havner utenfor kjørebanen i alle fall ikke blir drept eller skadd. På steder som i Fyresdal i Telemark vil en kunne bedre trafikksikkerheten betydelig, og en vil få rekkverk som vil redde liv i stedet for å være falsk trygghet som gir etter i en påkjørsel.
Løsningen på problemet med etterslep på rekkverk koker egentlig ned til til to ting.
For det første så handler det om penger. Det må bevilges nok penger til fylkeskommunene og kommunene til at de kan ta tak i dette. Og gjerne øremerkede midler.
For det andre så handler det om kunnskap. De som skal bevilge midler i budsjetter på ulike nivåer må forstå hvor viktig dette er. 108 drepte og flere tusen skadde i trafikken i 2019 er på ingen måte akseptabelt! Og de som skal forvalte disse pengene ut på vegnettet må ha kunnskap til å vite hvor det vil ha størst effekt på sikkerheten. Og jeg må dessverre si å ha erfart at kunnskapen om dette temaet er for dårlig i de aller fleste ledd (fra politiker til utførende).
Heldigvis er det mulig å gjøre noe med begge deler. Penger kan bevilges, og kunnskap kan læres. Jeg har faktisk lurt på om jeg skulle invitert med meg fylkespolitikere på en biltur i deres eget fylke for å vise dem hvor ille det faktisk er...
Siste innlegg:
Kontakt oss
Kontaktinformasjon
Telefon: 71 22 72 22 |
E-post: salg@agjerde.no |
Besøksadresse
Arvid Gjerde AS
Berillvegen 203
6315 Innfjorden