En fin fredag i juli kommer en bil kjørende på Rv 7. I baksetet sitter en gutt. Kanskje forteller han ivrig om hva han har gjort den dagen? Kanskje snakker de om hva de skal finne på i helga, eller kanskje de synger av full hals til en sang på radioen? Av en eller annen grunn kjører bilen av veien i en slak venstrekurve og treffer rekkverket.
Det var bra tenker du kanskje nå, for rekkverk redder jo liv!
Men akkurat på det stedet var det montert en rekkverksende som ikke kan monteres i nettopp det terrenget. Og de som hadde montert rekkverket hadde jukset og kappet noen stolper fordi dèt var enklere enn å få de helt ned. Det førte til at rekkverksenden løsnet, brettet seg dobbelt, bilen kom under rekkverket og rekkverket trengte inn i kupeen og drepte gutten i baksetet.
Denne ulykken var under gransking mens jeg jobbet i vegdirektoratet. Og det gjorde et uutslettelig inntrykk på meg. Jeg synes det var så ekstremt frustrerende å tenke på at denne ulykken, og mange andre ulykker med fatale konsekvenser, kunne vært unngått dersom de som bestilte rekkverket hadde hatt nok kompetanse til å vite at det var feil ende på feil sted, og dersom de som monterte rekkverket hadde nok kompetanse til å skjønne at konsekvensene av å jukse på stolpelengden kunne få så fatale følger. Ingen velger å ha ansvaret for at en gutt blir drep om de kunne unngått det.
Foto: Olav J. Bøthun
Rekkverksnormalen og de to veilederne som til sammen utgjør regelverket for rekkverk i Norge er veldig omfattende og detaljert. De inneholder mer info enn de fleste andre håndbøker, og har veldig mange detaljkrav. Mange av kravene er i tillegg veldig avhengige av stedlige forhold. Rekkverksnormalen forutsetter i mange tilfeller at rekkverket skal monteres opp på ny veg etter dagens standard. Realiteten er at det meste av det som blir montert i Norge i dag blir jo montert på eksisterende veg der forutsetningene er ganske annerledes enn det som er lagt til grunn i normalen. Dette stiller store krav til kompetanse hos de som skal ta de rette valgene for at vi skal få så trygge veger som mulig. Valg som kan bety forskjellen mellom liv og død.
Per i dag finnes det absolutt ingen krav til kompetanse til de som skal montere rekkverk i Norge! INGEN!
Dette fører dessverre til at en del rekkverk blir montert feil, det velges feil ender eller rekkverk monteres på steder der en kunne fått tryggere sideterreng med andre og noen ganger til og med billigere tiltak enn rekkverk.
Skal vi oppnå 0-visjonen kan vi ikke tillate at folk som ikke vet hva de holder på med og som ikke har nok kompetanse til å forstå konsekvensene av det de gjør kan få lov til å montere rekkverk. Du ville aldri latt en ufaglært ha ansvaret for overhaling av bremsene på bilen din. Det er en selvfølge at det er en fagutdannet elektriker som trengs for å skifte en stikkontakt i huset ditt. De aller fleste bruker til og med folk med fagbrevutdanning til å klippe håret sitt. Hvorfor kan da Trine som driver hobbybutikken nedi gata eller Otto som egentlig er regnskapsfører kunne få montere vegrekkverk? En konstruksjon som skal redde liv!
Da jeg tok trafikksikkerhetsrevisorutdanningen på NTNU lærte vi at 9 av 10 påpekte avvik på TS-inspeksjoner var knyttet til feil eller mangler på rekkverket, eller kunne løses med rekkverk. Korrekt bruk og montering av rekkverk vil gi en betydelig trafikksikkehetsgevinst.
På et skrivebord i utdanningsdirektoratet ligger det nå en søknad om å opprette et fagbrev i veirekkverksmontørfaget. Dette er en søknad som kommer fra entreprenører i bransjen som har gått sammen om dette på tvers av konkurranse og fagfelt for øvrig. Dette er noe hele bransjen ønsker å få på plass og noe som vil gjøre det enklere for byggherre å stille krav til kompetanse.
Dette er også en av grunnene til at det i august ble stiftet en bransjeforening; Trafikksikkerhetsforeningen, som blant annet skal jobbe med kompetanseheving og bransjestandarder. Jeg ønsker foreningen velkommen og gleder meg over at vi kan bli flere som setter fokus på dette.
For vi kan ikke tillate at flere dør i trafikken på grunn av feilmontert rekkverk.
Siste innlegg:
Kontakt oss
Kontaktinformasjon
Telefon: 71 22 72 22 |
E-post: salg@agjerde.no |
Besøksadresse
Arvid Gjerde AS
Berillvegen 203
6315 Innfjorden