På en bransjesamling for rekkverksentreprenører i Oslo forrige uke hadde vi besøk av Matteo Pezzucchi fra Vegdirektoratet. Han orienterte om den pågående revisjonen av N101 Rekkverk og vegens sideområder. Og i den sammenheng ble det også snakket litt om godkjenning av ulike rekkverk, og hvilke krav som stilles til dokumentasjon for å komme inn på listen over godkjente produkter for bruk på offentlig veg i Norge. Vi ble da også gjort kjent med at trestolpen ikke lengre er godkjent uten CE-merking.
Alt rekkverk skal idag være CE-merket, men trestolpene har vært unntatt dette frem til nå. Men nå er også de tatt inn under CE-kravet. Og siden det ikke finnes CE-merkede trestolper på markedet pr dags dato, er det rett og slett ikke mulig å levere et godkjent rekkverk på trestolper nå.
Stålstolpene har tatt en betraktelig andel av markedet for stolperekkverk de siste årene, og en har diskutert i flere år om trestolpen i det hele tatt bør tillates.
I V160 Vegrekkverk og andre trafikksikkerhetstiltak er det i kapittel 3.2.1.3 beskrevet fordeler og bakdeler med bruk av trestolper. Fordelene er at de er rimeligere i innkjøp enn andre alternativer, stolpen er uten skarpe kanter, som er en fordel med tanke på spesielt MC-trafikanter som ved velt kan skli inn mot stolpen. I tillegg mener mange den er estetisk penere i naturområder siden det er et tremateriale. Men på den andre siden har trestolpen en del bakdeler som jeg mener veier tyngre enn fordelene. For selv om stolpen er billigere i innkjøp, er den ikke resirkulerbar på grunn av impregneringen. Den må leveres som spesialavfall og en må betale deponiavgift for den. Det betyr at totalkostnaden blir større.
Trestolper har restriksjoner på hvor de kan benyttes, fordi den ved påkjørsel vil splintre. Disse splintene kan utgjøre en alvorlig risiko dersom det skjer ved et sted det oppholder seg folk. Det er derfor ikke tillat å bruke den mot gang- og sykkeveger eller oppholdsarealer nær vegen. En kan forhindre at splintene flyr avgårde med å tre en plasthylse utenpå trestolpen, men da er vi oppe i samme pris som stålstolpene.
I tillegg vil en våt og frossen trestolpe ha helt andre egenskaper enn en tørr og varm trestolpe. En kan derfor ikke garantere for rekkverkets oppførsel i en kollisjon på samme måte som dersom en benytter stålstolper.
Så om jeg hadde fått bestemt så hadde vi lagt diskusjonen død en gang for alle og sagt at i Norge ønsker vi ikke å bruke impregnert treverk i rekkverkene våre. Og for øyeblikket ser det ut til at jeg har fått viljen min.
Siste innlegg:
Kontakt oss
Kontaktinformasjon
Telefon: 71 22 72 22 |
E-post: salg@agjerde.no |
Besøksadresse
Arvid Gjerde AS
Berillvegen 203
6315 Innfjorden