
Ulykkestall for 2019
Nylig ble tallene for trafikkulykker med personskade i 2019 lagt frem. Disse viser enda en gang at trafikksikkerhetsarbeid over tid virker. Hvis en sammenligner 2019-tallene med snittet for de siste 5 årene viser de en nedgang i alle skadegradene (alvorligheten på ulykkene). Antallet drepte er likt i 2018 og 2019, med to mer enn i 2017, men det er likevel en nedgang i forhold til snittet av de 5 siste årene. Og en betydelig nedgang om vi sammenligner med enda eldre tall. For hardt skadde (alvorlig skadde + meget alvorlig skadde) er det heldigvis en nedgang både mot fjorårets tall og sammenlignet med snittet for 2014-2018.
Antall personer med personskade, fordelt på skadegrad |
||||||
Skadegrad |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Drept |
147 |
117 |
135 |
106 |
108 |
108 |
Meget alvorlig skadd* |
51 |
70 |
55 |
55 |
45 |
42 |
Alvorlig skadd* |
623 |
623 |
601 |
610 |
557 |
523 |
Lettere skadd |
5397 |
4831 |
4613 |
4245 |
4078 |
3589 |
Uoppgitt skadegrad |
220 |
163 |
270 |
352 |
261 |
204 |
Skadde og drepte i alt |
6438 |
5804 |
5674 |
5368 |
5049 |
4466 |
* Hardt skadd er summen av meget alvorlig skadde og alvorlig skadde.
Det er antall drepte og hardt skadde det fokuseres mest på, noe som jo er naturlig siden disse ulykkene har de største konsekvensene, både økonomisk og menneskelig. Men det er likevel gledelig å se at også totalantallet skadde går ned. Det er ofte små marginer som avgjør om noe blir en dødsulykke eller en ulykke med lettere skadde. Det er derfor viktig å redusere også de lettere skadde, ikke bare flytte personer fra de alvorligste til de til lavere skadegradene.
I 2019 var det registrert over tusen færre skadde og drepte i vegtrafikken sammenlignet med snittet for de 5 foregående årene. Dette er en veldig positiv utvikling. Hvis vi ser på hvilke typer ulykker som har ført til de alvorligste personskader i 2019 ser vi at hele 75 % av de drepte har omkommet i en møte- eller utforkjøringsulykker. Samtidig utgjør disse ulykkene litt under halvparten av personskadeulykkene. Det betyr at disse ulykkene ofte ender med alvorlige konsekvenser. Dette er i tråd med tidligere års fordeling av ulykker, men vi ser at møte- og utforkjøringsulykker utgjør en økende andel av personskadeulykkene.
Antall drepte og skadde fordelt på ulykkestype, 2019 |
||||
Type trafikkulykke |
Personer drept |
Personer skadd |
||
Påkjøring bakfra, andre ulykker samme kjøreretning |
6 |
6 % |
896 |
21 % |
Møteulykker |
46 |
43 % |
862 |
20 % |
Kryss- og svingulykker |
4 |
4 % |
621 |
14 % |
Fotgjengerulykker |
13 |
12 % |
373 |
9 % |
Singelulykker, bl.a. utforkjøringer |
36 |
33 % |
1372 |
31 % |
Andre ulykker |
3 |
3 % |
234 |
5 % |
I alt |
108 |
|
4358 |
|
Kilde: Statistisk sentralbyrå, ssb.no
Det er utrolig viktig å fortsette å arbeide mot nullvisjonen. Det må jobbes kontinuerlig med holdninger og adferd hos sjåførene, sikkerheten i bilene og sikkerheten langs vegene våre. Og spesielt bør det jobbes for å unngå de ulykkene som oftest ender alvorlig.
Siste nyheter:
Nyhetsarkiv
Kontakt oss
Kontaktinformasjon
Telefon: 71 22 72 22 |
E-post: salg@agjerde.no |
Besøksadresse
Arvid Gjerde AS
Berillvegen 203
6315 Innfjorden